Zamknij

18 banków pod urzędniczą lupą z powodu zmian w umowach

19:27, 18.02.2017
Skomentuj Urzędnicy sprawdzają, czy banki nie zmieniają nieuczciwie umów z klientami. Fot. depositphotos Urzędnicy sprawdzają, czy banki nie zmieniają nieuczciwie umów z klientami. Fot. depositphotos

Jak banki zmieniają umowy z konsumentami? Czy wystarczające jest informowanie o proponowanych zmianach za pomocą wewnętrznego systemu elektronicznego banku? Wyjaśnią to działania prezesa UOKiK. Urząd prowadzi postępowania przeciwko 18 bankom. Wiele z nich ma swoje oddziały w Świeciu.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowania przeciwko 18 bankom. Ich celem jest sprawdzenie procedur informowania klientów o zmianie warunków umów finansowych.

Sześć postępowań zostało wszczętych już pod koniec 2015 r. (dotyczyły: Credit Agricole Bank Polska, Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao). Kolejnych 12 urząd podjął w okresie od sierpnia do grudnia 2016 r. (dotyczą: Banku BGŻ BNP Paribas, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, BPH, Deutsche Banku Polska, Euro Banku, Getin Noble Banku, Idea Banku, mBanku, PKO BP, Plus Banku i Raiffeisen Banku Polska).

Zarzuty UOKiK dotyczą po pierwsze informowania konsumentów o zmianach w umowach przez wewnętrzny system bankowości elektronicznej. Zgodnie z prawem, takie informacje bank powinien wysłać na trwałym nośniku. Jest nim np. list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, jak informacja zapisana na nośniku USB, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane. Zdaniem Urzędu, wewnętrzne systemy banków w obecnej formie nie spełniają cech trwałego nośnika informacji.

- Ma na to wpływ okoliczność, że bank może zmieniać lub usuwać wiadomości przesłane już na skrzynkę odbiorcy. Konsument nie ma również dostępu do tych wiadomości po rozwiązaniu umowy z bankiem, pomimo że mogą one być potrzebne np. do dochodzenia roszczeń. Banki nie informują również skutecznie swoich klientów, że przesłały informację o zmianie warunków umowy poprzez e-bank – wyjaśnia Krzysztof Lehmann, z Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

UOKiK zarzuca również bankom wprowadzanie zmian bez wskazania konsumentom podstawy prawnej oraz okoliczności, które miały wpływ na modyfikację warunków umowy. Brak tych danych powoduje, że konsument nie może określić, czy wprowadzane przez bank zmiany są zgodne z prawem i zawartą umową, w tym treścią umownej klauzuli modyfikacyjnej.

Postępowania przeciwko przedsiębiorcom mogą zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 % obrotów danego banku oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.

Osoby, które mają problemy związane z usługami finansowymi, mogą zawiadomić urzędników o naruszeniach przez specjalny formularz dostępny tutaj lub odwiedzając powiatowego rzecznika konsumentów (w Świeciu jego biuro mieści się w budynku starostwa powiatowego przy ul. Hallera 9).

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%