Zamknij

ZUS chce korzystać z prostszego języka i formularzy

00:28, 28.02.2017 K.N
Skomentuj

Nie trudno wyobrazić sobie sytuację, w której otrzymujemy pismo z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i nie do końca rozumiemy o czym jesteśmy informowani. Podobnie jest przy wypełnianiu skomplikowanych formularzy, gdy chcemy załatwić jakąś sprawę. Wkrótce ma się to zmienić. 

Specjalnie powołany zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach ZUS z klientami. We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS. Przede wszystkim uproszczony będzie język oficjalnych pism kierowanych do klientów. Mniej stron i rubryk będą miały także ?zusowskie? formularze. 

- Akcja ?Prosto z ZUS? powstała z myślą o klientach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zadanie wymaga dużego nakładu pracy, ponieważ przełożenie ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty pierwotnego sensu jest niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy. Wierzę, że końcowy rezultat akcji spotka się z pozytywnym przyjęciem ze strony naszych klientów ? mówi Dorota Bieniasz, członek zarządu ZUS nadzorujący pion świadczeń i orzecznictwa.

Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być krótkie i proste, a przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ?własnymi słowami?. 

- Pierwsze zmiany można zauważyć w konstrukcji formularzy obowiązujących w ZUS ? podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych, dodano prostą instrukcję wypełniania formularzy. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, tym samym ułatwiając właściwy wybór klientom ZUS ? wylicza Krystyna Michałek, Rzecznik Regionalny ZUS Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Akcja ?Prosto z ZUS? to także cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m. in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS oraz nadzór nad wypracowanymi standardami prostego języka. Szkolenia potrwają do końca roku.

Efekt prac nad formularzami klienci mogą ocenić w trzech oddziałach wyznaczonych do pilotażu  ? w Jaśle, Toruniu oraz Warszawie. Docelowo zmiany mają być wprowadzone w każdym oddziale ZUS w Polsce.

(K.N)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%