Zamknij

Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek przy pracy?

14:12, 14.09.2017 Materiał partnera
Skomentuj

Wykonywanie pracy jest nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Niestety miejsce pracy bywa także niebezpieczne. Wypadek przy pracy może zdarzyć się nie tylko osobom wykonującym ryzykowne zawody, ale także tym, którzy pracują w pozornie bezpiecznych warunkach. Co zrobić, gdy przydarzy nam się taki wypadek?

Wypadek przy pracy jest to zdarzenie powodujące uraz lub śmierć, które zostało wywołane przyczyną zewnętrzną i nastąpiło w związku z pracą. Tą ostatnią przesłankę uważa się za spełnioną, gdy wypadek miał miejsce podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, a także w okresie pozostawania pracownika do dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą zakładu pracy, a miejscem wykonywania czynności.

Świadczenia z tytułu wypadku przy pracy

Polskie prawo przewiduje aż dziewięć świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych. Wśród nich jest m. in. zasiłek chorobowy, renta z tytułu niezdolności do pracy oraz jednorazowe odszkodowanie. Zgodnie z ustawą ostanie z wymienionych świadczeń przysługuje jeżeli ubezpieczony w skutek wypadku przy pracy albo choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

Za stały uszczerbek na zdrowiu – zgodnie z ustawową definicją – uważa się takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje nierokujące poprawy upośledzenie jego czynności. Natomiast długotrwały uszczerbek, to takie upośledzenie czynności organizmu, które trwa dłużej niż sześć miesięcy i może ulec poprawie. Należy pamiętać, że oceny stopnia uszczerbku dokonuje się po zakończeniu okresu leczenia i rehabilitacji. Okoliczności te stwierdza lekarz orzecznik ZUS lub komisja lekarska.

Dochodzenie roszczeń

Zgodnie z prawem jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy przysługuje w wysokości 20 % przeciętnego wynagrodzenia (na dzień wydania decyzji) za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Ze względu na różne okoliczności, np. gdy dodatkowo orzeczono wobec poszkodowanego niezdolność do samodzielnej egzystencji z powodu wypadku przy pracy odszkodowanie może ulec zwiększeniu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznaje albo odmawia przyznania jednorazowego odszkodowania oraz ustala jego wysokość w drodze decyzji wydanej 14 dni od dnia otrzymania decyzji lekarza orzecznika, komisji lekarskiej lub ustalenia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania uprawnionemu przysługuje odwołanie do właściwego sądu. Warto pamiętać, że uprawnionymi do jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy, w razie śmierci ubezpieczonego są członkowie jego rodziny – współmałżonek, dzieci i rodzice.

W mediach często pojawiają się informacje o skandalicznych decyzjach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odmawiających odszkodowania za wypadek przy pracy. Tym bardziej nie należy się poddawać i z pomocą prawnika walczyć o swoje prawa w odpowiednich procedurach.


 

(Materiał partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%