Zamknij

Poznawali życie ze spektrum autyzmu

16:52, 04.04.2017 E.D
Skomentuj Emilia Drachal Emilia Drachal

31 marca w Wojewódzkim Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu odbyła się konferencja pt. „Wspólnie tworzymy lepszy świat dla dzieci ze spektrum  autyzmu”.

Spotkanie rozpoczęło się występem artystycznym Julii Krzyżanowskiej, która przy akompaniamencie gitary zaśpiewała piosenkę Stanisława Sojki „Tolerancja”. Po powitaniu gości przez lek. med. Sławomira Biedrzyckiego, przedstawiono prezentację zawierającą obrazy namalowane przez Monikę Rezmer, prezes działającego w Świeciu Stowarzyszenia Pomocy Osobom ze Spektrum Autyzmu „Niebieski Klucz”.
Następnie, Aleksandra Sikorska, wiceprezes tego stowarzyszenia, wyjaśniła na czym polega jego działalność. Z kolejną prezentacją zatytułowaną  „Co nowego wnoszą kryteria DSM V w spojrzeniu na zaburzenia ze spektrum autyzmu” zapoznała zebranych dr Małgorzata Dąbkowska, Wojewódzki konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży. Dr Joanna Lessing-Pernak z Akademickiego Centrum Pomocy Psychologicznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, przybliżyła uczestnikom konferencji temat autyzmu rzekomego, który autyzmem nie jest, choć jego objawy przypominają autyzm.

Nauczanie indywidualne to plaga naszych czasów
Lek. med. Katarzyna Wojciechowska omówiła temat „Nauczania indywidualnego – plagi naszych czasów”. Wyjaśniła, że bardzo często rodzice uczniów wnoszą o nauczanie indywidualne dla ich dziecka, ponieważ ma ono problemy z nauką, sprawia problemy wychowawcze, jest ofiarą przemocy w klasie lub przyjmuje środki psychoaktywne.  -  Tymczasem takie nauczanie powinno być przyznawane w przypadkach jednostkowych i tylko na pewien czas. Dla każdego ucznia najlepsza jest nauka w klasie – tłumaczyła Katarzyna Wojciechowska. – Długotrwałe nauczanie indywidualne sprawia, że uczeń izoluje się, boi się oceny kolegów, ma poczucie odrzucenia przez grupę, a także zdobywa mniejszą wiedzę w porównaniu z rówieśnikami uczącymi się w klasie, gdyż ma ograniczony program nauczania. Nie należy tez zapominać, że nauczanie indywidualne powstało na potrzeby dzieci przewlekle chorych, niepełnosprawnych i upośledzonych w stopniu znacznym   – wyjaśniła.

Oni  odczuwają świat inaczej
Kolejny temat,  „Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu”, zaprezentowała dr Elżbieta Bernaciak , terapeuta i diagnosta SI. Objaśniła na czym polegają niewłaściwe procesy integracji sensorycznej, co powodują oraz wymieniła ich oznaki: niepewność grawitacyjna, dyskomfort przy zadaniach równoważnych, poszukiwanie mocnego docisku, uderzanie i drapanie, machanie rękami, wydawanie głośnych dźwięków, itd.

Zrozumieć autyzm
Wystąpiła również Emilia Ludwiczak, koordynator programu „Zrozumieć autyzm” w województwie kujawsko-pomorskim. Zebrani dowiedzieli się, że autyzm to nie choroba, lecz zaburzenie trwające przez całe życie i wymagające terapii. Dotyka on 1% społeczeństwa i występuje niezależnie od płci, rasy i statusu ekonomiczno-społecznego. Emilia Ludwiczak przybliżyła zakres działań programu „Zrozumieć autyzm”, dzięki któremu oprócz osób dotkniętych autyzmem wspierani są też ich rodzice, martwiący się o przyszłość swoich dzieci po ich śmierci.
Ostatnim występującym był Dariusz Woźniak ze Stowarzyszenia Razem dla Świecia, który zaprezentował temat „Co zrobić, żeby świat finansów był lepszy dla dzieci ze spektrum autyzmu”. Konferencja zakończyła się wręczeniem nagród i podziękowań oraz występem artystycznym Julii Krzyżanowskiej.

Organizatorami konferencji było Stowarzyszenie „Niebieski Klucz”, Stowarzyszenie Razem dla Świecia oraz Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu.

(E.D)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%