Zamknij

Odszkodowanie za odwołany lot - krótki przewodnik dla podróżnych

22:22, 14.12.2017 Materiał partnera
Skomentuj

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile samolotów kursuje każdej doby nad naszymi głowami? Kilkadziesiąt tysięcy maszyn lotniczych pokonuje podniebne szlaki w różne strony naszego kontynentu i nie tylko.

Podróżowanie tym środkiem lokomocji jest jak na razie jednym z najszybszych i najbardziej bezpiecznych sposobów przemieszczania się. Tak wielkie natężenie ruchu może jednak spowodować różnego rodzaju opóźnienia i niestety wpływać na zakłócenia pierwotnego harmonogramu, komplikując również nasze plany. Czy wiesz jak sprawnie postępować w przypadkach odwołania bądź opóźnienia lotu? Wiesz, że w takich sytuacjach należy Ci się odszkodowanie?

Co mogą zrobić pasażerowie?

W przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu możesz otrzymać przede wszystkim rekompensatę związaną bezpośrednio z podróżą. A mianowicie  powinieneś uzyskać zwrot kosztów biletów lotniczych w ciągu 7 dni za całość lub część podróży, która nie doszła do skutku. Za taką, która okazała się dla pasażera bezcelowa, również należy się zwrot kosztów. Dochodzi do tego (w uzasadnionych przypadkach) możliwość lotu powrotnego w możliwie najwcześniejszym terminie do miejsca, z którego rozpoczęła się podróż. Drugą opcją jest zmiana planu podróży w dwóch wariantach: innego planu podróży, czyli przelotu samolotowego w to samo miejsce, na jak najbardziej zbliżonych warunkach, najszybciej jak będzie to możliwe. A drugim wyjściem jest wyjazd, tylko że w późniejszym wolnym i zaakceptowanym przez nas terminie.

Pierwsze kroki w procedurze reklamacyjnej

Bardzo często wspomina się również o obowiązku opieki, która dotyczyć ma pasażerów. Klienci linii lotniczych często nie wiedzą, że już w przypadku opóźnienia lotu od 2 h, nawet przy krótszych lotach na dystansie 1500 km, przysługują im bezpłatne posiłki i napoje w ilości adekwatnej do spodziewanego czasu oczekiwania. Przy czym na podkreślenie zasługuje fakt, że to przewoźnik powinien wychodzić z taką propozycją do pasażerów i to po jego stronie leży powinność udzielania informacji na ten temat. Dodatkowo jeszcze należy nam się nocleg w hotelu, gdy jest to

uzasadnione np. porą oczekiwania, a także transport na linii lotnisko-hotel. Oczywiście powinno odbywać się to bez ponoszenia kosztów z naszej strony. Jeżeli jednak przewoźnik nie wykaże odpowiedniego zainteresowania i dobrej woli, warto zachować rachunki, paragony na dowód poniesionych wydatków na jedzenie, napoje, czy inne usługi. Będą one podstawowym elementem do ubiegania się o zwrot kosztów- podkreślają specjaliści AirLex.

Zebrane dokumenty dołączyć należy do reklamacji. Dopiero po wypełnieniu formularza reklamacyjnego, pozostanie nam czekać na przyznanie odszkodowania za opóźniony lot.

Kto może nam pomóc?

Przed każdą podróżą warto zapoznać się listą instytucji, do których możemy się zwrócić w przypadku naruszenia przez linie lotnicze przepisów rozporządzenia (WE)nr 261/2004. Każdy wyjazd to nie tylko wyzwanie logistyczne, ale również test na umiejętność odpowiedniego zabezpieczenia siebie i swoich dóbr, przed nieprzewidzianymi okolicznościami. Dobrze mieć wtedy zapewnioną pomoc lub opiekę fachowych podmiotów.

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%