Gmina Świecie dostała z budżetu państwa ponad 6,5 mln zł w ramach dodatku węglowego dla mieszkańców. Wystarczy to tylko na 2 tys. wniosków o dodatek, a złożono 3 tysiące. Zobacz kiedy rozpoczną się wypłaty.
W piątek 30 września świeccy radni spotkali się na nadzwyczajnej sesji. Głównym jej punktem było podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy.
Wypłacany przez państwo, za pośrednictwem samorządów, dodatek węglowy pochodzi z ogólnokrajowego Funduszu Przeciwdziałania Covid-19.
- To finansowanie pozabudżetowe, które musi być wprowadzone do budżetu gminy decyzją radnych – mówiła podczas piątkowej sesji Rady Miejskiej Marzenna Rzymek, skarbnik gminy Świecie.
O wypłatę dodatku na opał złożono ponad 3 tys. wniosków. Na konto gminy wpłynęło kilka dni temu z budżetu państwa 6.576.943,16 zł.
- Wystarczy to na wypłaty dla nieco ponad 2 tys. wnioskodawców – wyjaśniał Paweł Knapik, zastępca burmistrza Świecia.
Na razie nie wiadomo, kiedy wpłynie reszta środków od państwa.
Wysokość dodatku uzależniona jest od rodzaju opału. Maksymalną kwotę, wynoszącą 3 tys. zł, otrzymają osoby ogrzewające domy węglem.
- Cała procedura różni się od tej zapowiadanej na początku, kiedy zadanie gminy miało ograniczać się do przyjęcia wniosku i wypłaty świadczenia. Potem okazało się, że samorządy muszą także weryfikować złożone wnioski – zwracał uwagę Paweł Knapik.
Początkowo prawo do dodatku miało przysługiwać każdemu gospodarstwu domowemu. Nie był on “przypisany” do pieca. Często jednak odrębne wnioski składali mieszkający razem dziadkowie, rodzice i dorosłe dzieci. W gminie Świecie zdarzały się po trzy wnioski na jedno gospodarstwo domowe. W wielu innych ta liczba była jeszcze większa.
Na gminy nałożono więc obowiązek sprawdzania wiarygodności wniosków. U nas dokonywano tego w oparciu o dane Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków czy własne informacje Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Świeciu.
- Do tej pory na ponad 3 tys. wniosków sprawdzono około 1 tys. Mniej więcej 20 procent z nich budzi zastrzeżenia. Część z nich, np. w przypadku powtarzających się adresów, uznano na razie za wnioski nierozpatrzone, a część odrzucono ze względu na ewidentne nieprawidłowości – informował zastępca burmistrza.
Weryfikacją wniosków, a potem wprowadzaniem danych do systemu zajmuje się 8 pracowników Wydziału Polityki Społecznej, jedna osoba dodatkowo zatrudniona i 2 pracowników z innych wydziałów.
- To ogrom pracy, a trzeba pamiętać, że pracownicy muszą też zajmować się swoimi codziennymi obowiązkami – podkreślał Paweł Knapik.
Wszyscy radni poparli zmianę w tegorocznym budżecie umożliwiającą wprowadzenie środków na dodatek węglowy. Wypłaty rozpoczną się w poniedziałek 3 października. Pieniądze będą przelewane na konto lub wypłacane w kasie urzędu.
[ZT]15160[/ZT]
[ZT]15156[/ZT]
Wnioskodawca14:49, 11.10.2022
0 0
Pdlaczego tak dlugo to trwa przeciez biora sobie za obsluge niemale pieniadze a tak dlugo to im zajmuje juz wiekszosc dostala juz pieniadze ale to pewnie po znajomosci urzedasow urzad w swieciu jest do bani masakra tragedia moze jakies przekrety sie kroja duze pieniadze do obrobienia 14:49, 11.10.2022