Zamknij

Uważaj w restauracjach! Niektóre stosują nieuczciwe praktyki

08:19, 01.08.2017 K.N
Skomentuj W niektórych restauracjach są stosowane nieuczciwe praktyki. Fot. fotolia W niektórych restauracjach są stosowane nieuczciwe praktyki. Fot. fotolia

Świecki Urząd Skarbowy przestrzega przed nieprawidłowościami, których ofiarami padają coraz częściej klienci restauracji. Niektórzy restauratorzy mają zwyczaj wydawania rachunku kelnerskiego zamiast paragonu fiskalnego. ? Taka praktyka jest niezgodna z prawem ? ostrzegają urzędnicy.

Osoby i firmy świadczące usługi gastronomiczne mają obowiązek zaewidencjonowania ich na kasie fiskalnej. Kelner obsługujący klienta powinien więc zarejestrować na kasie fiskalnej dokonaną sprzedaż, wydrukować paragon fiskalny oraz wydać go klientowi.

- Wydanie paragonu jest obowiązkiem kelnera i nie jest uzależnione od prośby klienta, ani od tego, czy klient podejdzie odebrać paragon ? paragon ma być klientowi wręczony, a więc w szczególności przyniesiony do stolika przy którym klient siedzi ? mówi Justyna Góra, Zastępca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Świeciu.

Urzędnicy informują, że z obserwacji rynku wynika, iż niektórzy przedsiębiorcy nie stosują się do tych obowiązków. Zauważono praktykę wydawania klientom tzw. rachunku lub paragonu kelnerskiego, w miejsce paragonu fiskalnego. Rachunek kelnerski może mieć postać dokumentu wypisanego odręcznie, na bloczku oznaczonym np. jako ?pokwitowanie wpłaty". Może to być również dokument, który jest zbliżony wyglądem do paragonu fiskalnego. Nie jest to jednak paragon fiskalny, jeżeli nie pochodzi z wydruku z kasy fiskalnej.

Taka praktyka jest niezgodna z przepisami i może mieć negatywne konsekwencje zarówno dla właściciela restauracji, jak i dla kierownika zmiany i kelnera, który nie rejestruje transakcji za pomocą kasy fiskalnej. Rachunek lub paragon kelnerski może służyć wyłącznie do rozliczeń pracodawcy z pracownikami, w żaden sposób nie może natomiast zastępować paragonu fiskalnego. Jeśli w ślad za paragonem kelnerskim nie zostanie wydany klientowi paragon fiskalny, to znaczy, że transakcja prawdopodobnie nie została zarejestrowana na kasie fiskalnej.

- Brak rejestracji transakcji za pomocą kasy fiskalnej oznacza zazwyczaj, że usługa została wykonana w tzw. szarej strefie, a więc podatki nie trafiły do budżetu. Wydanie rachunku lub paragonu kelnerskiego zamiast paragonu fiskalnego może świadczyć o ukrywaniu prawdziwych obrotów przedsiębiorcy ? dodaje Góra.

Gastronomia jest zidentyfikowana przez organy podatkowe jako branża o jednym z najwyższych stopni ryzyka działalności w szarej strefie i prawdopodobieństwo kontroli prawidłowości fiskalizacji obrotu w tej branży jest bardzo duże. Dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej lub niewydanie paragonu dokumentującego tę sprzedaż wiąże się z odpowiedzialnością karną skarbową. Za wykroczenia w granicach od 200 zł do 4 000 zł jest nakładana kara grzywny. Odpowiedzialność ta może dotknąć każdą osobę odpowiedzialną za ewidencjonowanie transakcji, a więc zarówno właściciela restauracji, kierownika zmiany, jak i kelnera.

(K.N)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

Tleń Tleń

2 2

nie tylko w restauracji nie otrzymaliśmy paragonu, również w słynnej lodziarni 06:47, 02.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

JaJa

5 0

"których ofiarami padają coraz częściej klienci restauracji"

Jeżeli posiłek był dobry, to nie jestem ofiarą. Paragonem się nie najem. 13:53, 04.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%