Zamknij

Matematyka na szkolnym boisku?

11:52, 03.02.2017
Skomentuj Nadesłane Nadesłane

Od 2017 roku zaczynamy wprowadzać zmiany w nauczaniu matematyki w klasach I-III. Stawiamy na aktywność, rozwijanie motywacji i kształtowanie wyobraźni.

Nauczyciele ze wszystkich szkół podstawowych w gminie Pruszcz będą brali udział w cyklu rocznych warsztatów, dzięki którym poznają nowe metody pracy kształtujące rozumowanie matematyczne. Spotkania te pomogą im nawiązać lepszą współpracę między sobą oraz między szkołami. Przedsięwzięcie ma zadziorną nazwę Bąbel matematyczny. Pomoże nauczycielom podnieść poziom nauczania matematyki, prowadząc zajęcia, które bardziej angażują uczniów. Bąbel promuje bowiem stosowanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, rozwijają motywację do stawiania czoła nowym zadaniom i kształtują wyobraźnię. Lekcje matematyki w jeszcze większym stopniu będą prowadzone nie tylko w sali lekcyjnej, ale też na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Uczniowie będą rozwiązywać więcej zadań nietypowych, słuchać i układać matematyczne bajki.

Efektem tak prowadzonych zajęć ma być wzrost motywacji do uczenia się oraz umiejętności matematycznych dzieci, w tym zwłaszcza zdolności rozwiązywania nietypowych zadań z treścią, polegającej na diagnozowaniu i rozwiązaniu konkretnego matematycznego problemu.

To nie wszystkie innowacje w naszych szkołach.

Rozszerzony angielski i edukacja medialna

W Gimnazjum w Zbrachlinie realizowane są trzy innowacje, które integrują wartość wychowania z dydaktyką szkolną. Są one dziełem wieloletniego doświadczenia i wynikiem intensywnej pracy nauczycieli. Szkoła prowadzi klasę autorską z rozszerzonym językiem angielskim i edukacją medialną, zajęcia pozalekcyjne z programowania komputerowego oraz z konwersacji w języku angielskim. To ważne, bo współcześnie znajomość języków obcych to podstawa sukcesu. Projekt powinien zapewnić uczniom dobry wynik na egzaminie i łatwość porozumiewania się w języku angielskim.

Uczniowie mają też możliwość sprawnego poruszania się w przestrzeni olbrzymiej ilości informacji, jaką wytwarza dzisiejszy świat. Szkoła pomaga odnaleźć się w tej przestrzeni rozwijając umiejętność wyszukiwania w sieci informacji, weryfikowania ich oraz przetwarzania w wiedzę. Poznanie podstaw programowania i tworzenie pierwszych prostych programów ma pokazać uczniom różne ścieżki rozwoju osobistego, przybliżyć ich do podjęcia decyzji co do ich przyszłości oraz bardzo dobrze przygotować do kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej czy też na studiach o kierunku informatyczno - matematycznym. Zawód informatyka programisty, nie tylko w Polsce ale i na świecie, wciąż jest zawodem deficytowym. Prognozy wskazują, że tendencja ta będzie się utrzymywać jeszcze przez kilka najbliższych lat.  Celem innowacji wprowadzonych w gimnazjum jest zapewnienie potrzeby konkurencyjności naszych absolwentów na rynku szkolnictwa ponadgimnazjalnego i w konsekwencji na rynku pracy.

Unihokej i zajęcia terapeutyczne

W Zespole Szkół w Pruszczu wprowadzane są dwie innowacje w formie zajęć pozalekcyjnych.  Szkolna Liga Unihokeja dająca uczniom możliwość interesującego, aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwijania sprawności fizycznej i umiejętności związanych z pełnieniem funkcji organizatora imprezy sportowej.

Druga to zajęcia o charakterze terapeutycznym dla dzieci z autyzmem i sprzężoną niepełnosprawnością oraz ich rodzin. To właśnie informacje od rodziców o trudnościach, z jakimi borykają się w życiu szkolnym i pozaszkolnym przyczyniły się do inicjatywy zorganizowania grupowych zajęć o charakterze terapeutycznym pod nazwą Razem łatwiej. Innowacyjność tego pomysłu polega na włączeniu w zajęcia członków rodzin, którzy mają możliwość pełnego zaangażowania się w realizację programu.

Z książką za pan brat

Do naszych innowacyjnych placówek dołączyła w ostatnim czasie Szkoła Podstawowa w Niewieścinie, w której będzie realizowany program "W baśniowej krainie lektur, czyli z książką za pan brat", polegający na nowatorskim omawianiu lektur w klasie IV.

Ponadto uczniowie będą brali udział w zajęciach z kodowania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i w zajęciach kółka „Pioneczek”, grając w gry planszowe, które rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii i współpracy w grupie. Terapia dzieci z trudnościami będzie się odbywać przez kontakt z bajkami logopedycznymi oraz ze sztuką, która rozwija wrażliwość, pobudza fantazję i powoduje, że świat staje się piękniejszy.

- Aby nadążać za zmieniającym się światem, oczekiwaniami oraz wymaganiami ze strony uczniów i rodziców, szkoła musi podejmować wysiłek ciągłych zmian w celu doskonalenia jakości swojej pracy – mówi Anna Szafrańska, dyrektor Gminnego Centrum Oświaty w Pruszczu. - Świadomość tego faktu i poczucie odpowiedzialności za edukację motywuje nas do ciągłego rozwoju, do kształtowania nowej kultury uczenia się, budowania przyjaznego dla uczniów środowiska zdobywania wiedzy, rozwijania umiejętności i kształtowania postaw. Istnieje konieczność szerokiego otworzenia się środowisk szkolnych i przedszkolnych na nowatorstwo pedagogiczne w celu poszukiwania rozwiązań najlepiej pasujących do naszych lokalnych warunków mających za zadanie wyrównywanie szans edukacyjnych naszych uczniów. Jest to szczególnie istotne w związku z mającą wejść w życie reformą oświaty. Nie będzie już gimnazjów, w których następował naturalny proces ponownego przyjrzenia się kompetencjom ucznia przez niego samego, rodziców i nowych nauczycieli, co niewątpliwie wpływało na rozwój i decyzje podejmowane przez młodego człowieka. Bąbel matematyczny to nasz pierwszy wspólny projekt, w który zaangażowaliśmy konkretne środki finansowe; zakupiliśmy specjalistyczne pomoce dydaktyczne i sfinansujemy cykl rocznych warsztatów dla nauczycieli. Mam nadzieję, że dzięki temu projektowi nasi uczniowie <<zobaczą matematykę na własne oczy>>, a umiejętności zdobyte podczas zajęć przyczynią się do ich edukacyjnego sukcesu – podsumowuje Szafrańska.  

ASZ

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%