W piątek wieczorem pierwsi kierowcy mogli przejechać 62-kilometrowy odcinek autostrady z miejscowości Nowe Marzy do Torunia.
Realizowana przez Gdańsk Transport Company budowa tego odcinka A1 została ukończona przed deklarowanym terminem. Teraz kierowcy mogą w zaledwie 65 minut pokonać trasę pomiędzy Toruniem a Gdańskiem. Przez pierwsze trzy miesiące przejazd nowo otwartym odcinkiem A1 będzie bezpłatny, ale trzeba pobrać bilet na bramkach wjazdowych i okazać go przy wyjeździe.
Oddany odcinek autostrady ma znaczenie dla tych świecian, którzy podróżują na południe Polski. Bardzo niezadowoleni są natomiast mieszkańcy Grudziądza, bo władze miasta nie zadbały o to, aby równocześnie z budową autostrady wykonać drogę dojazdową do zaplanowanego węzła. Prawdopodobnie jeszcze przez rok najbliższym wjazdem dla nich będzie ten w Nowych Marzach.
Budowa kujawsko-pomorskiego odcinka A1 to jeden z największych projektów drogowych w Europie. Zakres inwestycji obejmował budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza, a także modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.
Realizacja drugiego etapu autostrady A1 trwała 27 miesięcy. W ramach kontraktu wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, wyprodukowano 300 tys. m3 betonów oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys. osób, w tym 1,1 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez generalnego wykonawcę konsorcjum Skanska-NDI. Podczas wykonywania tej inwestycji w użyciu było 500 maszyn i 500 aut transportowych. Dzięki nowoczesnym technologiom, w tym maszynom pracującym z zastosowaniem cyfrowego modelu terenu, udało się zachować milimetrową dokładność w odniesieniu do projektu.
Do budowy A1 wykorzystano ponad 500 różny typów materiałów. Dostawy docierały pociągami, statkami i samochodami z różnych stron świata. W zdecydowanej większości, zaopatrywano się w Polsce, ale na liście są też firmy z Czech, Chin, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Szkocji, Szwecji i USA.
Zgodnie z projektem, wybudowano pięć nowych węzłów autostradowych, w tym zlokalizowany na trasie Etapu 1 i oddany do ruchu w lutym tego roku węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami, funkcjonować będą jedynie dwa nowe węzły w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa: węzeł Grudziądz i węzeł Turzno zostaną uruchomione w przyszłym roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych.
Na trasie nowego odcinka A1 na kierowców czekają cztery pary miejsc obsługi podróżnych: Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś. Na terenie MOP Malankowo zlokalizowana będzie stacja paliw, której uruchomienie planowane jest zaledwie kilka dni po otwarciu autostrady.
Warto wspomnieć, że drugi etap budowy autostrady A1 to jedyny w Polsce projekt, w ramach którego wykonano dwa duże mosty rzeczne. Most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, jest najdłuższym mostem w kraju. Ten obiekt bije też dwa inne rekordy. Most wyróżnia najdłuższa estakada dojazdowa o długości prawie jednego kilometra wykonana metodą nasuwu podłużnego oraz najdłuższe, bo 180-metrowe przęsło rozpostarte na podporach zanurzonych w nurcie rzeki. Oprócz dużych mostów na Wiśle pod Grudziądzem i Toruniem, wybudowano także około 60 innych obiektów mostowych i wiaduktów, 18 z nich pełni funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto, rolę przejścia dla małych zwierząt spełnia ponad 70 przepustów pod pasem drogi.
Autostrada została wyposażona w urządzenia i sprzęt do poboru opłat w systemie zamkniętym. Kierowca wjeżdżając na autostradę pobiera "bilet wjazdowy". Opłata uiszczana jest na końcu podróży i zależy od kategorii pojazdu oraz ilości przejechanych kilometrów. Przez pierwsze 90 dni przejazd autostradą w obrębie nowo otwartych sekcji będzie bezpłatny. Stawki opłat obowiązujące na pierwszym odcinku autostrady Rusocin – Nowe Marzy pozostaną bez zmian. O ile Minister Infrastruktury nie podejmie innej decyzji, po okresie promocyjnym, przejazd 152-km odcinkiem z Gdańska do Torunia będzie kosztował 29,90 złotych (pojazdy osobowe).
Projekt A1 został zrealizowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Partnerami w tym przedsięwzięciu są Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Dobra współpraca sektora publicznego i prywatnego, okazała się gwarantem ekonomicznego i przedterminowego wykonania inwestycji. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln EUR, w tym 581 mln EUR/droga i 149 mln EUR/mosty.
Po wybudowaniu autostrady Koncesjonariusz będzie zarządzać całym 152-km odcinkiem autostrady, aż do roku 2039. Po wygaśnięciu koncesji autostrada zostanie przekazana nieodpłatnie i w określonym standardzie stronie publicznej.
Źródło: www.a1.com.pl
O autostradzie czytaj i obejrzyj zdjęcia z lotu ptaka
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu swiecie24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz