Zamknij

Takiej kary finansowej nie nałożyli już dawno. Popularny bank musi zapłacić 7 mln zł!

12:33, 30.01.2019 | M.K
REKLAMA
Skomentuj
Zdjęcia ilustracyjne. Fot. depositphotos.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone trzy klauzule stosowane przez Deutsche Bank Polska. Na placówkę nałożono prawie 7 milionów złotych kary.

Postępowanie przeciw Deutsche Bank Polska UOKiK wszczął w maju 2017 roku. Zdaniem urzędu, bank stosował niedozwolone klauzule. Punkty umów, które zakwestionowano znajdowały się we wzorcach umów, aneksach, regulaminach kredytów denominowanych do CHF lub EUR. Prezes kontrolującego urzędu zwrócił uwagę przede wszystkim na wyliczenia wysokości kursów walut i zasad wykonywania umów kredytu przez konsumentów.

- Pierwsza klauzula dotyczy nieprecyzyjnych i niejednoznacznych zasad ustalania kursów walut obcych. Np. bank określał je w oparciu o średni kurs walutowy z rynku forex, najpóźniej do godz. 09:30. Nie wiadomo jednak, co rozumie pod tym pojęciem, na jakiej stronie konsument może znaleźć dane z rynku forex, kursy z której godziny bank będzie brać pod uwagę - uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Takie klauzule są ważne dla osób, które mają kredyty hipoteczne w walutach obcych. Jeżeli byłyby jasne, precyzyjne, konkretne, to klient banku wiedziałby w odpowiednim momencie, ratę w jakiej wysokości zapłaci. W tym przypadku nie mógł sam zweryfikować, jak Deutsche Bank Polska oszacował wysokość kursu waluty obcej.

UOKiK uznał także, że dwie inne klauzule dotyczące zmiany kursów walut obcych są niedozwolone. Na podstawie jednej z nich bank mógł zmieniać wysokość spreadu walutowego raz w miesiącu i gdy wystąpią określone czynniki. Nie określał jednak do jakiej wysokości, więc mógł go podwyższać dowolnie oraz w wybranym przez siebie czasie. Poza tym konsumentowi byłoby bardzo trudno zweryfikować, czy rzeczywiście zmieniły się określone przez bank parametry, byłoby to wręcz niemożliwe.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Deutsche Bank Polska prawie 7 mln zł kary. Bank musi też wysłać konsumentom listy, w których ma być zawarta informacja o decyzji. Rozstrzygniecie urzędu nie jest prawomocne, ponieważ Deutsche Bank Polska może się odwołać do sądu. W najbliższym czasie wyjaśnią się sprawy prowadzone w 8 innych bankach. Postępowania zostały wszczęte po skargach konsumentów i dotyczą Getin Noble Banku, Raiffeisen Bank International AG (wcześniej: Raiffeisen Bank Polska), BGŻ BNP Paribas, Santander Bank Polska (wcześniej: BZ WBK), Bank Millennium, PKO BP, BPH i Pekao S.A.

(M.K)
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© swiecie24.pl | Prawa zastrzeżone