Zamknij

Jak założyć biznes e-commerce w 2023?

18:30, 13.12.2023 . Aktualizacja: 09:00, 14.12.2023
Fot. pixabay Fot. pixabay

Era cyfrowa nabiera coraz to większego rozpędu, a wraz z nią ewoluuje wiele branż działających w internecie. Wystarczy spojrzeć na coraz bardziej zaawansowane rozwiązania w branży płatności online, czy też niesamowicie wysoki poziom usług, jaki zapewniają współczesne kasyna internetowe, takie jak ice casino pl — miłośnicy slotów i innych gier mogą tu doświadczyć unikalnych wrażeń hazardowych, zanurzając się w tysiącach najlepszych gier kasynowych online od topowych deweloperów i korzystając z atrakcyjnych bonusów oraz promocji, które niejednokrotnie umożliwiają rozgrywkę za darmo.

Coraz prężniej rozwija się również branża e-commerce, której wartość z roku na rok rośnie. Co ciekawe, według prognoz to dopiero początek, bo handel elektroniczny ma w przyszłości prosperować coraz to lepiej. To oznacza, że pomimo powszechnego przekonania, że branża e-commerce jest już wystarczająco nasycona i nie ma w niej miejsca dla nowych graczy, fakty są zupełnie inne i dla wielu zapewne zaskakujące — to najlepszy moment na wejście do gry, bo próg wejścia jest dziś minimalny.

Branża e-commerce stoi zatem otworem dla każdego i co najlepsze, drzemie w niej ogromny potencjał na zarobienie dużych pieniędzy, bez wielkiego wkładu własnego. Jak jednak założyć skuteczny biznes e-commerce w 2023 roku, który będzie dobrze prosperował i umożliwi długoterminowy zysk? Oto kilka najistotniejszych wskazówek.

Analiza rynku

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że budowanie każdego biznesu, nie tylko biznesu e-commerce, wymaga rzetelnej i wnikliwej analizy rynku. To klucz do sukcesu, bo jest to podstawa każdego skutecznego przedsięwzięcia — bez tego sukces stoi pod dużym znakiem zapytania, a jeśli już uda się go osiągnąć bez wykonania badania rynku, to w większości przypadków jest to efekt szczęścia. Szczęściu warto dopomóc, przeprowadzając kompleksowe badanie rynku, którego zadaniem będzie zidentyfikowanie takich aspektów jak:

  • trendy,
  • preferencje konsumentów,
  • konkurencja,
  • próg wejścia,
  • luki.

Zidentyfikowanie rynkowych trendów pozwala zrozumieć, co aktualnie jest na topie, czyli co cieszy się największym zainteresowaniem wśród konsumentów. Poznając preferencje konsumentów, można zaś dowiedzieć się, na co aktualnie jest największe zapotrzebowanie i jakiego rodzaju usługi lub produkty klienci wybierają najchętniej. Analiza konkurencji to również bardzo ważny aspekt, bo dzięki niej możemy uzyskać podgląd na to, z kim przyjdzie nam się zmierzyć na rynku i jakie mamy potencjalne szanse na przebicie oferty konkurentów. Wiele firm jest o poziom wyżej od innych, bo dysponują one nieporównywalnie większym budżetem i zapleczem doświadczonych pracowników — rywalizacja z takimi „grubymi rybami”, pomimo szczerych chęci, bardzo często jest do jednej bramki i nie jest to niestety bramka naszego przeciwnika.

Za sprawą przeanalizowania bariery wejścia możemy oszacować, jak trudno będzie wejść na dany rynek — zarówno pod względem finansowym, jak i merytorycznym. Już na starcie możemy określić, czy początek biznesu będzie płynny i przyjemny, czy raczej mozolny i ciężki. Podczas analizy rynku nie można też pominąć zbadania luk rynkowych, bo to w ich wypełnianiu drzemie największy potencjał zysku. Analizując luki, można bowiem zobaczyć, w których obszarach panuje zapotrzebowanie na konkretne usługi lub produkty, których nikt dotąd nie oferuje. Łatając taką lukę, można ustalać własne ceny i nie mieć praktycznie żadnej konkurencji.

Wybór niszy

Po przeprowadzeniu szczegółowego badania rynku należy podjąć jedno z najważniejszych decyzji — trzeba wybrać odpowiednią niszę, w której będziemy oferować produkty lub usługi. W trakcie dokonywania wyboru należy posiłkować się wynikami analizy rynku, skupiając się przede wszystkim na aktualnych trendach i lukach rynkowych. Niemniej jednak należy tutaj brać pod uwagę również inne, mniej oczywiste względy.

Przede wszystkim nie należy pomijać względów osobistych, bo wybór niszy powinien odpowiadać naszej wiedzy, naszej pasji i naszym zainteresowaniom — „pakując” się w niszę, które w ogóle nas nie interesuje i nie mamy o niej zielonego pojęcia, mamy marne szanse na sukces. Ponadto, jeśli posiadamy już jakąś bazę klientów, to warto wybrać taką niszę, która będzie z nią zgodna. Dzięki temu możemy zapewnić sobie lepszy start.

Biznesplan i strategia

Kolejny krok to stworzenie biznesplanu i zaplanowanie strategii działań. To najważniejsze element skutecznie prosperującego biznesu e-commerce, bo dzięki niemu możemy spojrzeć na naszą wizję z boku i obrać konkretny kierunek do sukcesu. Biznesplan powinien być przemyślany i przede wszystkim powinien obejmować długoterminowe cele, bo to w nich czekają największe potencjalne zyski. Musi też określać obszary, w których czekają niebezpieczeństwo — szczególnie te finansowe.

Strategia działań jest równie istotna, bo to dzięki niej możemy przejść od teorii do praktyki w sposób przemyślany i logiczny, minimalizując ryzyko niepowodzenia. Strategia powinna być szeroko zakrojona, bo powinna obejmować wiele obszarów działania. Przede wszystkim musi nakreślić plan pozyskiwania lub wytwarzania produktów, politykę cenową, działania marketingowe oraz proces obsługi klienta.

Wybór platformy e-commerce

Jak sama nazwa wskazuje, handel elektroniczny odbywa się w internecie, więc do oferowania usług lub produktów niezbędny będzie sklep internetowy. Tworzenie własnego sklepu online od podstaw może okazać się bardzo kosztowne na start, dlatego lepiej skorzystać z ofert platform e-commerce, które zapewniają gotowe rozwiązania i posiadają cały zaplecze funkcji, umożliwiając niezwykle wygodny handel. W tym zakresie istnieje dziś wiele opcji do wyboru, a oto kilka godnych uwagi propozycji:

  • PrestaShop,
  • WooCommerce,
  • Shopify,
  • SkyShop,
  • RedCart,
  • Magento.

Marketing i promocja

Nie da się ukryć, że kluczem do sukcesu w branży e-commerce jest dziś skuteczna, wielokanałowa strategia marketingowa. Powinna ona obejmować przede wszystkim marketing w social mediach, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok — to tutaj najszybciej można rozpromować produkt lub usługę. Istotny jest również spersonalizowany e-mail marketing, który za pośrednictwem np. newsletterów, umożliwia bezpośrednią promocję.

Warto też zainwestować w content marketing, czyli tworzenie zoptymalizowanych treści SEO, które będą bezpośrednią zachętą i inspiracją dla klientów do skorzystania z naszych usług. Dużo korzyści — szczególnie w aspekcie świadomości marki — zapewnia również strategia UGC (User Generated Content), czyli prowadzenie działań marketingowych w oparciu o treści generowane przez użytkowników, np. recenzje, zdjęcia, opinie czy komentarze.

Skalowanie

Podstawą dobrze prosperującego biznesu e-commerce jest skalowanie działalności, co pozwala na nieustanny rozwój i czerpanie coraz to większych zysków. Dlatego ani chwili nie można stać w miejscu i już na starcie warto pomyśleć o tym, jak będzie przebiegało skalowanie naszego biznesu, czyli w którym kierunku pójdzie firma, gdy zacznie notować wzrost. Trzeba zadbać o solidną dywersyfikację oferty. W tym zakresie przede wszystkim warto rozważyć ekspansję na nowe rynki i rozpoczęcie działalności na większą skalę.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%