Zakup gruntu lub obiektu budowlanego wiąże się z formalnościami. Niestety, nie każdy nowy właściciel czy użytkownik wieczysty zdaje sobie sprawę z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Z takich lub innych przyczyn rodzi się zaległość, która generuje odsetki i inne koszty. Sprawdź, kiedy musisz zapłacić zaległy podatek od nieruchomości.
Tak jak każde inne zobowiązanie podatkowe, podatek od nieruchomości i wymóg jego zapłaty może się przedawnić. Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat. Termin ten liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Brak zapłaty podatku od nieruchomości wiąże się z konsekwencjami. Podstawową jest oczywiście konieczność uiszczenia zaległości wraz odsetkami, które obecnie wynoszą aż 16,5% w skali roku. Podatnik może też zostać obciążony kosztami egzekucyjnymi i sądowymi, jeśli lekceważy wysyłane przypomnienia.
W podatku od nieruchomości należy jednak wziąć pod uwagę przepisy, które mogą wpłynąć na brak obowiązku zapłaty zaległej daniny. Zgodnie bowiem z art. 68 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe nie powstaje, jeśli decyzja je ustalająca została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wydanie przez urząd gminy decyzji po tym terminie i próba egzekucji zaległego podatku są bezpodstawne. Możesz spożytkować swój czas na relaks, na przykład na stronie 888STARZ.
Ale uwaga! Powyższe dotyczy wyłącznie osób fizycznych, które zgłaszają zakupioną nieruchomość w informacji IN-1. Osoby fizyczne w odpowiedzi na złożony dokument otrzymują z urzędu gminy decyzję o wymiarze podatku. Takiej decyzji nie otrzymują osoby prawne, zobowiązane do złożenia deklaracji DN-1. Wyliczają w niej samodzielnie podatek od nieruchomości – nie oczekują odpowiedzi z urzędu. Mają za to obowiązek terminowego wpłacania rat podatku.
Warto też pamiętać, że w niektórych przypadkach termin 5 lat przedawnienia zobowiązania podatkowego może się wydłużyć. Bieg terminu zawieszenia zostaje bowiem przerwany przez m.in. wszczęcie postępowania karnego skarbowego, wniesienie skargi na decyzję organu podatkowego do sądu administracyjnego, najczęściej jednak – przez wszczęcie egzekucji.
Zaległość najlepiej uregulować jak najszybciej, aby nie zostać obciążonym dodatkowymi odsetkami i kosztami. Jeśli jednak kwota urosła na tyle, że jednorazowa jej zapłata może być wyjątkowym obciążeniem dla podatnika, istnieje możliwość rozłożenia jej na raty.
W tym celu należy złożyć wniosek do urzędu. Należy w nim wskazać uzasadnienie prośby wraz z dokumentacją potwierdzającą np. trudną sytuację finansową rodziny. Decyzja w sprawie wniosku jest uznaniowa – urzędnik może przychylić do prośby podatnika, ale nie musi tego robić. Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, zaległy podatek od nieruchomości zostanie rozłożony na minimum 2 raty. Urząd określi też nowe terminy płatności.
Ważne! Jeśli spóźnisz się z płatnością którejkolwiek z „nowych” rat, decyzja o rozłożeniu należności wygaśnie z mocy prawa. Oznaczać to będzie konieczność jak najszybszej zapłaty zaległości wraz z odsetkami.