Zamknij

Regulacje prawne w e-commerce

09:52, 26.11.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 09:52, 26.11.2024
Z uwagi na dynamiczny rozwój technologii teleinformatycznych i związane z tym rozwojem pojawianie się nowych płaszczyzn dostępu sprzedawców do konsumentów, pojawił się pogląd, iż płaszczyzna Internetu jest odrębną rzeczywistością, która wymaga odpowiedniego uregulowania prawnego. Popularyzacja e-commerce i powszechny już dostęp do Internetu spowodował ugruntowanie się na rynku nowych możliwości zawierania transakcji handlowych z pominięciem bezpośredniego kontaktu sprzedającego i klienta. Ogromną rolę w popularyzacji handlu internetowego odegrała także pandemia, podczas której większość osób doceniła wygodę robienia zakupów bez wychodzenia z domu, a wartość obrotów w e-handlu pobijała wszystkie dotychczasowe rekordy. W związku z powyższym ustawodawcy (zarówno polscy, jak i europejscy) wprowadzili szereg aktów normatywnych zawierających przepisy mające zapewnić konsumentom należyty poziom ochrony i zwiększyć pewność i bezpieczeństwo obrotu w e-commerce. W celu osiągnięcia wymienionych celów na przedsiębiorców nałożono różnego rodzaju obowiązki, które obligatoryjnie muszą zostać zrealizowane.

Obowiązek informacyjny sprzedawcy

Jednym z najważniejszych obowiązków nałożonych na sprzedawców internetowych jest obowiązek informowania konsumentów. Ustawodawca w sposób jasny i wyczerpujący określił informacje, które sprzedawca musi podać konsumentowi, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy. Do takich informacji ustawodawca zaliczył między innymi:

  • imię i nazwisko (nazwę), miejsce zamieszkania (siedziba) przedsiębiorcy oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym został zarejestrowany,
  • istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu,
  • cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
  • zasady zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  • koszty oraz termin i sposób dostawy,
  • prawo odstąpienia od umowy,
  • miejsce i sposób składania reklamacji.

Opracowanie regulaminu sklepu internetowego

Chcąc wypełnić obowiązki informacyjne i działać wobec konsumentów w sposób przejrzysty, jasny i czytelny należy trzymać się określonych zasad postępowania. Wymagania związane z prowadzeniem sklepu internetowego wynikają z przepisów ustawy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Przede wszystkim konieczny jest regulamin, obowiązujący w e-sklepie. To niezwykle ważny dokument z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania sklepu. W zgodzie z obowiązującymi przepisami, w przypadku świadczenia usług online, dostawca usług (w tym także właściciel sklepu internetowego):

  • ustala regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną,
  • bezpłatnie udostępnia regulamin użytkownikowi przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także (na jego żądanie) w sposób, który pozwala na zdobycie, odtwarzanie i przechowywanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego używanego przez użytkownika (użytkownik nie będzie związany postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu w ten sposób udostępnione).

Regulamin sklepu internetowego – co to takiego?

Spotykane w sklepach internetowych regulaminy z punktu widzenia prawa to wzorce umowne. Zgodnie z art. 384 Kodeksu cywilnego ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy. Z praktycznego punktu widzenia, regulamin e-sklepu można opisać jako dokument zbierający normy i zasady, które opisują proces dokonywania transakcji na danej stronie internetowej. Zawiera on również zapisy dotyczące komunikacji między sprzedawcą a konsumentami oraz struktury organizacyjnej sklepu online. Regulamin pełni funkcję informacyjną dla klientów. Z punktu widzenia sprzedawcy, kluczowym aspektem jest zgodność regulaminu z aktualnie obowiązującymi aktami normatywnymi, które mogą zawierać regulacje dotyczące stosunków sprzedawcy z kupującym. Aspekt ten jest jeszcze bardziej istotny, jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, iż w świetle prawa konsumenci objęci są szczególną ochroną i muszą być informowani o wszystkich kwestiach, które ustawodawca uznał za konieczne. Ponadto przepisy nakładają na sprzedawców obowiązek takiego skonstruowania regulaminu sklepu internetowego, aby był napisany prostym i przystępnym językiem. Postanowienia powinny być na tyle przejrzyste i jednoznaczne, że kupujący nie będzie miał problemów ze zrozumieniem ich treści.

Czy trzeba mieć regulamin sklepu internetowego?

Regulamin jest dokumentem, którego głównym celem jest zabezpieczenie przebiegu transakcji kupna-sprzedaży, pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Taki dokument jest obowiązkowy, co wynika z przepisów Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z jej przepisami, każdy kto posiada sklep internetowy staję się usługodawcą świadczącym usługi poprzez sieć – a więc musi mieć regulamin.

Treść regulaminu sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego definiuje zasady korzystania z usług sklepu oraz określa prawa i obowiązki zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Nie istnieje jednak jeden akt prawny, który wskazywałby w sposób jednoznaczny i wyczerpujący obligatoryjne elementy regulaminu. Składniki, które obowiązkowo wymagają uwzględnienia w treści regulaminu, wskazywane są przez przepisy różnych aktów prawnych. Redagując zatem treść tego dokumentu, należy uwzględnić przepisy następujących aktów normatywnych:

  • Ustawy o prawach konsumenta,
  • Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • Kodeksu cywilnego,
  • RODO dane osobowe,
  • Ustawy o ochronie danych osobowych.

Oczywiście powyższe wyliczenie nie ma charakteru wyczerpującego, gdyż w zależności od tego, jaki asortyment oferowany jest przez konkretny sklep, zakres przepisów wymagających uwzględnienia może być większy. Mimo tego, że nie istnieje w zasadzie żadne ograniczenie co do kwestii, które mogą być regulowane w regulaminie, panuje powszechne przekonanie, iż nie warto przesadnie rozszerzać jego treści o elementy, których nie nakazuje ustawodawca lub które nie są istotne z punktu widzenia specyfiki danego e-sklepu. Takie podejście pozwala uniknąć zapisów, które mogłyby w jakiś sposób naruszać prawa konsumenta.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać przede wszystkim charakterystykę sprzedawanych produktów lub oferowanych usług. Taka charakterystyka powinna być krótka, ale wyczerpująca. Jednym z kluczowych elementów, które powinny być uwzględnione w regulaminie sklepu internetowego, są warunki świadczenia usług drogą elektroniczną. Ważne jest, aby kupujący wiedział, jakie wymagania techniczne musi spełnić jego sprzęt, by umożliwić skuteczne zakupy. Istotne są także informacje dotyczące warunków zawierania i rozwiązywania umów na świadczenie takich usług, jak również procedury reklamacyjne. Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać:

  • Sposoby dostawy i koszty z tym związane,
  • Czas trwania umowy sprzedaży oraz minimalny okres jej obowiązywania,
  • Informacje o prawie klienta do wypowiedzenia umowy, reklamacji lub zwrotu towaru,
  • Szczegóły dotyczące prawa do odstąpienia od umowy oraz kosztów związanych z tym procesem,
  • Ograniczenia odpowiedzialności sprzedawcy za towary, w tym zasady dotyczące niedostarczenia, zagubienia, zniszczenia paczki przez dostawcę oraz uszkodzeń powstałych w trakcie przesyłki,
  • Metody płatności oraz ich terminy,
  • Informacje dotyczące ochrony danych osobowych,
  • Możliwość rozwiązania sporu za pośrednictwem platformy ODR (platforma ODR to nowa instytucja wspólnotowa zapewniająca pozasądowe rozwiązywanie sporów).

Te elementy są niezbędne, aby zapewnić transparentność i klarowność zasad dla klientów korzystających z usług sklepu internetowego.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Prawidłowe zredagowanie regulaminu sklepu internetowego wymaga odpowiedniego przygotowania merytorycznego i nie będzie możliwe bez odpowiedniej znajomości prawa i aktualnie obowiązujących regulacji i wymagań. Jeżeli chodzi o skonstruowanie tak ważnego dokumentu, jakim jest regulamin – zdecydowanie warto skorzystać z usług profesjonalnego doradcy posiadającego doświadczenie w zakresie prawa e-commerce. Profesjonalne i staranne przygotowanie regulaminu sklepu internetowego zgodnie z wymaganiami prawnymi pozwoli zwiększyć zaufanie klientów i zminimalizować ryzyko wystąpienia ewentualnych sankcji za naruszenie praw konsumentów. Przedsiębiorcy, którzy mimo wszystko zdecydują się na samodzielne napisanie regulaminu dla swojego e-sklepu, powinni wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Regulamin powinien w sposób precyzyjny informować o przedsiębiorcy, który jest stroną sprzedaży oraz o momencie, w którym dochodzi do zawarcia umowy. Bardzo ważnymi elementami, które muszą znaleźć się w regulaminie, są informacje dotyczące polityki prywatności oraz ochrony danych osobowych. Dobrze zredagowany regulamin musi zawierać informacje dotyczące sposobu dokonywania zamówień, płatności, dostawy i zwrotów. Regulamin powinien również uwzględniać zapisy dotyczące odpowiedzialności sklepu internetowego za ewentualne błędy, awarie lub opóźnienia w realizacji zamówień. Niezwykle istotnym elementem wymagającym uwzględnienia są zasady reklamacji oraz procedury rozstrzygania ewentualnych sporów, które mogą wystąpić pomiędzy sklepem a klientem.

Klauzule niedozwolone – czego unikać w regulaminie sklepu internetowego?

Podczas konstruowania regulaminu sklepu internetowego należy przede wszystkim zadbać o jego zgodność z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Regulamin musi być zgodny zarówno z polskimi, jak i unijnymi regulacjami. Z uwagi na powyższe – w regulaminie nie mogą znaleźć się żadne postanowienia, które mogą zostać uznane za zapisy naruszające interes kupującego lub za sprzeczne z prawem. Takimi zapisami są klauzule niedozwolone (zwane również klauzulami abuzywnymi). Zakaz stosowania takich klauzul wynika wprost z przepisów Kodeksu cywilnego i zgodnie z tymi przepisami można wywnioskować, że zapis regulaminu sprzeczny z prawem należy uznać za klauzulę niedozwoloną. Przykładem tego rodzaju klauzul są przede wszystkim te postanowienia, które:

  • ograniczają prawa konsumenta,
  • nakładają na konsumenta dodatkowe zobowiązania,
  • zwiększają uprawnienia sprzedawcy,
  • zwalniają sprzedawcę z odpowiedzialności.

Wymaga podkreślenia fakt, iż klienci sklepów internetowych nie muszą stosować się do tych postanowień, które są klauzulami abuzywnymi, nawet pomimo wcześniej akceptacji regulaminu podczas dokonywania zakupu.

Jak uniknąć stosowania klauzul niedozwolonych?

Podczas opracowywania regulaminu należy unikać umieszczania w nim niedozwolonych postanowień. Można zweryfikować zgodność zapisów z prawem, korzystając z Rejestru klauzul niedozwolonych. Ten rejestr, prowadzony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera klauzule, które zostały uznane za niezgodne z prawem przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo przez Prezesa UOKiK.

Wzory regulaminu sklepu internetowego

Przeglądając informację na temat regulaminów niezbędnych w e-sklepie, czy szukając wskazówek, które mogą okazać się przydatne w napisaniu takiego regulaminu można natknąć się na gotowe wzory regulaminów. Pojawia się wówczas pokusa skorzystania z takiego wzoru i jednocześnie zaoszczędzenia sobie pracy, czasu, a może i pieniędzy. Jednak czy to dobre i bezpieczne rozwiązanie? Każdy sklep internetowy ma swoje indywidualne potrzeby i wymagania, które często uwarunkowane są konkretną branżą, specyfiką produktu itp. Takie indywidualne potrzeby w zasadzie zawsze wymagają dostosowania postanowień regulaminu do konkretnego stanu faktycznego. Nie jest zatem rekomendowane korzystanie z takich ogólnych wzorów, które stworzone są bez kontekstu branży i specyfiki konkretnej firmy. Ponadto należy pamiętać o tym, że przepisy i wymagania prawne ulegają dynamicznym zmianom, a gotowe wzorce mogą być nieaktualne.  

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%