W piątek w sali konferencyjnej Centrum Rekreacji i Wypoczynku Deczno odbyła się ważna konferencja, na której dyskutowano na temat obecności młodych ludzi na lokalnym rynku pracy.
Dyskusja jasno pokazała, że to wyzwanie wykracza poza kwestię jednego pokolenia – wymaga wspólnego zaangażowania i odpowiedzialności pracodawców, instytucji publicznych, szkół i samych młodych. Wyłoniły się kluczowe wnioski, które powinny stać się drogowskazem dla przedsiębiorców z naszego regionu.
Temat pokolenia urodzonego w erze internetu i mediów społecznościowych wprowadziła dr hab. Renata Tomaszewska, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Profesor Tomaszewska zdefiniowała „Zetki” jako pokolenie stale konfrontowane z idealnym obrazem szybkiego sukcesu, odróżniając się od starszych generacji, dla których praca była celem samym w sobie.
Podczas gdy starsze pokolenia „żyły, żeby pracować”, młodsze traktuje pracę jako pasję i musi widzieć w niej głęboki cel.
[FOTORELACJA]4410[/FOTORELACJA]
Pokolenie Z stawia na:
Jednym z najważniejszych punktów było przełamanie stereotypu, że młodzi ludzie „nie pasują” do rynku pracy. Eksperci zgodnie stwierdzili: to rynek musi nauczyć się szybciej reagować na potrzeby i zmieniające się sposoby funkcjonowania nowych generacji. Elastyczność i otwartość są kluczem do sukcesu.
O konkretnych, pozytywnych doświadczeniach mówiły przedstawicielki firmy Mondi, Monika Gawin i Monika Grocka:
— To nie jest pokolenie, które jest gorsze czy lepsze, ono jest po prostu inne i musimy to zaakceptować. Możemy się od nich również wiele nauczyć, na przykład porzucić etos pracy, na rzecz work-life-balance – mówiła Monika Gawin.
Stereotyp o młodych, którzy szybko zmieniają pracę, zdementował sam przedstawiciel Pokolenia Z – młodszy technolog Mondi Świecie, Paweł Czubkowski. Przekonywał on, że jeśli ma możliwość awansu i rozwoju w firmie, nie ma potrzeby poszukiwania innej pracy i wiąże swoją karierę z lokalnym zakładem Mondi.
Uczestnicy zgodnie podkreślali: inwestycja w rozwój młodych talentów to de facto inwestycja w przyszłość całej organizacji, która wymaga gotowości do zmiany dotychczasowego myślenia.
Warto spojrzeć poza stereotypy „roszczeniowej młodzieży". Młodzi ludzie po prostu jasno komunikują swoje potrzeby i oczekiwania. W zamian wnoszą do zespołów świeże spojrzenie, kreatywność, elastyczność i ogromną chęć rozwoju.
Zalety pokolenia Z to m.in.:
Podkreślono, że kluczowym elementem efektywnego włączania młodych w rynek pracy jest poprawa współpracy między edukacją, rynkiem pracy i instytucjami wsparcia.
Młodzi pracownicy to nie tylko wyzwanie, ale przede wszystkim ogromna szansa dla rozwoju naszego lokalnego rynku. Aby ją w pełni wykorzystać, pracodawcy muszą ich najpierw uważnie wysłuchać i zacząć z nimi współpracować – „nie obok siebie, ale razem”. Dialog i partnerstwo to najlepsza strategia na przyszłość.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu swiecie24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz