77% Polaków zamawia produkty online (1). Zakupy przez internet cieszą się popularnością ze względu na wygodę, prostotę oraz większy wybór niż w sklepach tradycyjnych (1). A co motywuje Polaków do zakupów online i w oparciu o jakie czynniki podejmują swoje decyzje?
Polacy robią zakupy w Internecie przede wszystkim dlatego, że zyskują dostęp do produktów i sklepów online przez całą dobę – jest to najistotniejsze dla 76% e-kupujących (2). Istotna jest także wygoda – aż 73% konsumentów wybiera zakupy przez Internet, ponieważ dzięki nim nie musi jechać do sklepu stacjonarnego (2), a dla 67% ogromne znaczenie ma nieograniczony czas wyboru i to, że mogą przeglądać produkty w sieci tak długo, jak chcą (2). Atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach tradycyjnych motywują do zakupów online 65% internautów (2).
Oczywiście na popularność zakupów online wpływ ma także dobra opinia na ich temat. Polacy w zdecydowanej większości uznają je za wygodne i łatwe (3). Co więcej, większość e-konsumentów twierdzi, że dają one większe możliwości wyboru, zajmują mniej czasu i są tańsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych (3).
Czynniki motywujące Polaków do zakupów przez Internet częściej niż w latach poprzednich oscylują wokół wygody i bezpieczeństwa, co można uznać za efekt pandemii oraz wynikających z niej obostrzeń (4).
Do najważniejszych czynników wpływających za decyzje zakupowe Polaków i wybór danego sklepu online zaliczamy atrakcyjne ceny, niskie koszty dostawy oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia5. E-konsumenci, decydując się na pierwszy zakup online w danym sklepie internetowym, biorą także pod uwagę atrakcyjne promocje, krótki czas oczekiwana na dostawę, a także różne formy dostawy i płatności5.
Jak natomiast weryfikują jakość i wiarygodność serwisu? Niemal połowa kupujących kieruje się przede wszystkim opiniami innych konsumentów 6. Dla wielu internautów znaczenie mają również możliwość płatności przy odbiorze, czytelne informacje o zwrotach i reklamacjach, a także dostęp do różnych form płatności (6). Co piąty Polak sprawdza także, czy dany sklep online jest obecny w rankingach i porównywarkach.
Komfort i bezpieczeństwo mają duży wpływ na popularność zakupów online (3). Dlatego polscy e-konsumenci mogą korzystać z różnych usług, które pozwalają na łatwe, szybkie i bezpieczne płatności online, takich jak Visa Mobile (7).
Jest to rozwiązanie, dzięki któremu w trakcie dokonywania płatności w sklepie internetowym nie trzeba:
Wystarczy aktywować usługę w swojej aplikacji bankowej (warto pamiętać, że niektóre banki mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo innych dodatkowych czynności. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html) albo pobrać Visa Mobile w formie aplikacji na telefon (w dedykowanym dla danego systemu sklepie). Posiadając dostęp do tego rozwiązania, należy wybrać odpowiednią opcję płatności w sklepie online, podać numer telefonu i zatwierdzić transakcję w telefonie. To łatwe, szybkie i bezpieczne, ponieważ każda płatność jest zabezpieczona przez Visa (7).
Artykuł powstał przy współpracy z Visa.
Bibliografia: