Generacja Z to pokolenie osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. XX i po 2000 roku. Ich cechą wyróżniającą jest narzędzie do zdobywania i poszerzania wiedzy, którym jest technologia.
To osoby, które powoli zaczynają pojawiać się na rynku pracy. Generacja Z stawia aktualnie swoje pierwsze kroki w karierze i podejmuje pierwsze decyzje zawodowe. Osoby urodzone po roku 1995 wyróżniają się tym, że nie znają życia bez dostępu do technologii, Internetu czy social mediów.
Generacja Z jest również w literaturze nazywane pokoleniem C. Określenie to powstało od angielskich słów:
Pokolenie Z to pierwsze z pokoleń uznawane za globalne. Procesy globalizacyjne, rozwój technologiczny oraz łatwość w zdobywaniu wiedzy są stale wykorzystywane przez tych młodych ludzi. Z łatwością poznają nowe kultury, podróżują, czy decydują się na zawieranie międzynarodowych znajomości.
Stały dostęp do Internetu, nabyta swoboda w korzystaniu z niego sprawiają, że generacja Z jest mniej uprzedzona do tego narzędzia.
Generacja Z – krótka charakterystyka
Są to z pewnością osoby twórcze i otwarte na nowe. Szybka reakcja, mobilność i rzeczowe podejście do życia to ich kolejne cechy, o których nie można zapomnieć. Jednak wychowanie w otoczeniu stale rozwijającej się technologii i Internetu czasami objawia się w trudnościach z koncentracją, roszczeniowością i problemami z logicznym myśleniem.
Osoby urodzone po 1995 roku szybko nauczyły się swobodnego korzystania z owoców rozwoju technologii.
Generacja Z to osoby, dla których sklepy internetowe i przelewy online to niemal chleb powszedni. Ci młodzi ludzie są bardziej świadomi jeśli chodzi o e-commerce. Zakupy online nie przysparzają im tylu trudności i wątpliwość, co na przykład ich rodzicom. Również dokonywane wybory różnią ich od swoich starszych krewnych. Chętniej sięgają po dobra luksusowe, a za dobrej jakości produkty są w stanie zapłacić więcej. Przedstawiciele generacji Z zwracają również uwagę na postawę i odpowiedzialność firmy, którą wybierają. Chętniej decydują się na droższe produkty, które produkowane są lokalnie i zgodnie z zasadą fair trade.
Osoby urodzone po 1995 roku również większą wagę przykuwają na aspekty ekologiczne. Świadomie dokonują wyborów, chętniej segregują śmieci oraz wykorzystują produkty wielokrotnego użytku. Świadomy wybór jest widoczny w ich prawie każdym zachowaniu – zarówno jeśli chodzi o ekologię, zdobywanie wiedzy, jak i zachowania konsumenckie.