Odroczenie składek ZUS nie jest pomocą publiczną, więc zakład opracował i udostępnił uproszczony wniosek dla przedsiębiorców.
W pierwotnej wersji wniosek składał się z czterech stron, na których trzeba było podać skomplikowane dane. Większość przedsiębiorców nie poradziłaby sobie sama z jego wypełnieniem.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał po uzgodnieniu z Komisją Europejską, że ulgi dla przedsiębiorców na podstawie specustawy nie będą stanowiły pomocy publicznej. W tej sytuacji ZUS mógł opracować i skrócić do jednej strony wniosek dla przedsiębiorców o odroczenie składek oraz zawieszenie zawartych już układów ratalnych i odroczeń na 3 miesiące – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Co ważne, wniosek jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości oraz niezależnie od tego, czy ich przychody zmalały o 50, 30, 10 czy ileś procent. Zapowiedziane przez prezydenta całkowite zwolnienie z płacenia składek ZUS jeszcze nie obowiązuje. Czekamy na podpis prezydenta i przepisy szczegółowe. Przypomnijmy, że ta forma pomocy ma objąć tych przedsiębiorców, których przychody w marcu spadły przynajmniej o 50 procent w stosunku do lutego.
Aby wypełnić uproszczony wniosek wystarczy jedynie podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Należy tam również krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. W treści wniosku należy zaznaczyć odpowiednią kratkę, w zależności od tego, o co wnioskujemy, np. odroczenie terminu płatności składek, zawieszenie układu ratalnego, zawieszenie spłaty już posiadanej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące.
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem PUE ZUS, pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS. Jeżeli Zakład pozytywnie rozpatrzy sprawę, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją przejrzeć i podpisać. Podpisaną umowę należy przekazać do ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan,
a oryginał dostarczyć później.
- Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy - dodaje Krystyna Michałek.
ZAŁĄCZNIKI:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz