Zamknij
REKLAMA

Przydrożne drzewa powinny zniknąć - nowy felieton Roberta Bociana

00:10, 03.05.2018 | K.N
REKLAMA
Skomentuj

Każdego roku w naszym kraju dochodzi do mnóstwa wypadków drogowych      z udziałem przydrożnych drzew. W roku 2016 w wyniku kolizji z drzewami zginęły        w Polsce łącznie 425 osoby (175 - drogi powiatowe, 139- drogi wojewódzkie, 66- drogi krajowe, 32- drogi gminne, 13 drogi miejskie). Ile osób zostało inwalidami, ile osób już nigdy nie wstanie z łóżka? - takich statystyk nie udało mi się znaleźć…

Podróżując po naszym powiecie możemy spotkać niejeden odcinek dróg gdzie rosną sporych rozmiarów drzewa (lub całe aleje) zaraz obok jezdni. Gdy w takiej alei dojdzie do  wypadku na skutek: usterki pojazdu, zasłabnięcia kierowcy, złego stanu nawierzchni czy ludzkiego błędu, wypadek kończy się zawsze tragicznie. Niestety w kwestii bezpieczeństwa przydrożne drzewa powodują również znacznie więcej zagrożeń np.:

- korzenie drzew wybijają asfalt do góry - jak działają tego typu “wzniesienia” do niedawna mogliśmy obserwować na drodze Osie-Drzycim oraz coraz bardziej na drodze Osie-Laskowice;

- drzewa uniemożliwiają ucieczkę z jezdni w momencie gdy z naprzeciwka jedzie inny samochód który z różnych względów zajmuje środek jezdni co może doprowadzić również do czołowej kolizji;

- drzewa potrafią bardzo ograniczyć widoczność - szczególnie na skrzyżowaniach czy przy wyjeździe;

- zdarza się że drzewa nie pozostawiają miejsca dla ruchu pieszych, co może doprowadzić do potrąceń. 

 

Kilka dni temu na moim “fejsbukowym” profilu publicznym napisałem krótki, emocjonalny post w którym skrytykowałem rosnące drzewa przy drogach. Pod moim postem wywiązała się sporych rozmiarów dyskusja. Poniżej przedstawię najczęściej spotykane argumenty ludzi którzy drzew bronią wraz z moją odpowiedzią:

 

- “Drzewa są winne wypadķom, drogi są winne, pogoda jest winna... Powodem wypadków nie są warunki drogowe, ani konie pod maską, lecz osioł za kierownicą”.
MOJA ODPOWIEDŹ: Tak, oczywiście: różne błędy kierowców (nadmierna prędkość, alkohol, narkotyki, brawura) są często przyczyną samego wypadku. Co jednak w sytuacji gdy to nie kierowca jest winien - zachował dopuszczalną czy racjonalną prędkość a mimo to wpadł w poślizg i zginął wraz z całą rodziną ponieważ zamiast wjechać w pole czy mniej niebezpieczną przeszkodę uderzył             w drzewo? Poza tym niech pierwszy rzuci kamień ten kto nigdy nie przekroczył prędkości.

- “Ludzie umierają też przez alkohol, papierosy i wiele innych czynników (...)”

MOJA ODPOWIEDŹ: Jeśli wycinka niebezpiecznych drzew w naszym powiecie uratuje jedną rodzinę, jednego tatę, jedną mamę, jedno dziecko, jednego brata, siostrę... to ja chętnie podejmę walkę           o  wycięcie niebezpiecznych drzew.

-“(...) Jeśli zaczniemy wycinać wszystko co zielone, biorąc pod uwagę tempo zagospodarowania przestrzeni, niedługo nie będzie czym oddychać”.

MOJA ODPOWIEDŹ: Stan zalesienia naszych gmin jest spory, np. Gminy Osie to około 73%. Wycięcie tysiąca drzew w mojej rodzimej gminie to hmm, jakieś 0,01% ogółu drzew w gminie? Poza tym proponuję posadzenie 3 młodych drzew w bezpiecznym miejscu.

- “Drzewa dają cień i osłonę przed śniegiem”.

MOJA ODPOWIEDŹ: Proponuję krzewy czy specjalne odmiany żywopłotu niedaleko drogi. Będzie to wyglądało i bardzo ładnie i praktycznie - ochrona przed śniegiem jeszcze lepsza.

 

Na koniec dodam - uwielbiam przyrodę: spacer czy bieg z moim psiakiem w przepięknych lasach obok Brzezin w Gminie Osie. To dla mnie jedna z ulubionych metod spędzania wolnego czasu. Dlatego też, tak jak napisałem wyżej: proponuję aby zasadzić 3 nowe drzewa w zamian za każde wycięte. Drzewa powinny rosnąć w lasach, ogrodach, parkach, myślę że nawet i przy drogach… ale w miastach i wsiach: tam  gdzie obowiązuje teren zabudowany       i ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę. Osobom które zginęły w zderzeniu z drzewem już nie pomożemy... ile osób natomiast uratujemy wycinając drzewa i zmniejszając niebezpieczeństwo na naszych drogach - tego  też nigdy się nie dowiemy. Jednak Ile jeszcze ludzi musi zginąć lub stracić zdrowie na przydrożnych drzewach żebyśmy wreszcie zrozumieli że minęły czasy dorożek i jazdy konnej? Ile jeszcze krzyży przybijemy do drzew zanim zrozumiemy że życie i zdrowie naszych bliskich jest cenniejsze od siedliska robaczka w przydrożnym drzewie? Wiem że całego zła na naszych drogach nigdy nie da się wyeliminować, jednak jeśli przez wycięcie tych niebezpiecznych drzew oszczędzimy łez i bólu kolejnej rodzinie to ja uważam że pomimo trudu warto zawalczyć o bezpieczniejsze drogi.

 

(K.N)

Absolwent UKW oraz WSB w Bydgoszczy. Społecznik, radny Gminy Osie, szef struktur Partii Wolność w powiecie świeckim. Hobbystycznie miłośnik gier strategicznych, filmów, seriali, książek (głównie o tematyce biznesowej, finansowej, ekonomicznej ale również sf i fantasty).

Robert Bocian
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (21)

yuorikyuorik

9 20

Bzdury pan pleciesz. Przecież, to kierowca jest panem jezdni a nie drzewo. Drzewa sobie stoją przy drodze i nie polują na kierowców, tylko bezmyślni "miszcze" kierownicy uparcie dążą do spotkania z nimi. Jest w KD taki przepis "Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze" Mam nadzieję, że następnym pomysłem nie będzie dążenie do tego, żeby wygnać z naszego rejonu wszystkie bociany, na co najmniej jednego. Proszę pana panie geniuszu, żeby przemyślał pan swoje idiotyczne wizje. 05:39, 03.05.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ŚwieciakŚwieciak

6 3

Taaa, krytykować Pana Bociana anonimowo to łatwo, ale tak porozmawiać twarzą w twarz to już ciężko. Czasami się nie zgadzam z tym co pisze ale tutaj w sprawie drzew ma 100% racji. Nawet niedawno u nas w powiecie zdarzyła się kolejna tragedia której można było uniknąć. 10:48, 03.05.2018


L PL P

5 2

Nie rzycze Tobie aby na wysokosci takich drzew pę?ła opona bo samochodu nie utrzymasz odpowiedzialny kierowco. 09:16, 04.05.2018


włodek2019włodek2019

8 17

Zgadzam się z tobą użytkowniku yuorik a pan panie bocian wracaj pan z powrotem na studia bo *%#)!& się na nich nauczyłeś drzewa przy drogach były sadzone ze względu na nawierzchnie słabej jakości by w okresie letnim w czasie dużych upałów się nie nagrzewała i nie odkształcała obecnie również są sadzone tylko w większej odległości niż kiedyś ponadto mniej wstawiania w *%#)!& to ofiar przydrożnych drzew też będzie mniej
09:51, 03.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KapustaKapusta

11 5

Ja to bym wywalil wszystkie drzewa do 50m od drogi :) a w lasach postwil barierki nie dla tych co jada 170 tylko dla tych co zaslabną czy dla tych co uciekaja przed pijanym kierowca :) 10:14, 03.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaruzelskiJaruzelski

6 14

Jezus Maria, Bocian... co tobie sie chlopcze roi... Tak, to ten od Korwina, pomyslow zero, ale koniecznie chce cos zrobic, tylko przy jakiejkolwiek dzialalnosci trzeba sie wysilic, a opowiadanie *%#)!& o wycince drzew nic nie kosztuje. 10:27, 03.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

QQryQQQryQ

8 14

Bogu dzięki za internety. Człowiek przed wyborami może dowiedzieć się jacy idioci próbują dostać się do koryta.
Zlikwidować latarnie !!! Kastrować noworodki płci męskiej!!! Polska dla Polaków!!! Księżyc dla księży !!! 13:59, 03.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pan LottoPan Lotto

7 15

Żenujący tekst kompletnego ignoranta zarówno w tematyce przyrodniczej, jak i drogowej. Chłopie, zanim zabierzesz się za pisanie, pomyśl czy masz cokolwiek do powiedzenia? Błąd popełnia też administrator portalu pozwalający na publikowanie takich farmazonów. Chyba, że chodziło o to, żeby skompromitować autora. To co innego. Udało się. 15:54, 03.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mam Mam

13 1

nadzieję, ze obroncy przydrożnych drzew, będą kiedyś musieli uciekac na pobocze przed jakąś przeszkodą, np. innym samochodem pędzącym z przeciwka i zamiast pobocza napotkają takie drzewo. Najlepiej jakbyście jeszcze z rodziną jechali. 11:41, 04.05.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DranDran

7 1

Zgadzam sie.
Sam musialem na pierwszym zakręcie przed Drzycimiem uciekac w pole, bo z przeciwka wyskoczył miejscowy wieśniak w BMW. Gdyby tam stalo drzewo pewnie juz mnie lub kogos z mojej rodziny by nie bylo. A tak tylko spojler z przodu połamany i osłona silnika od dolu. 12:16, 04.05.2018


UżytkownikUżytkownik

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Co za kretyn to pisaCo za kretyn to pisa

4 9

Zamiast wycinać drzewa, to złomować samochody i zaorać asfalt... 16:17, 04.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wojtwojt

0 7

Panie Radny, a gdzie kompromis... Pan jest politykiem i wykształconym człowiekiem a prawem chronioną aleje dębową w Laskowicach chcesz Pan wyciąć. Transport publiczny powinien być dotowany... ile jeżdzi do Osia pociągów, autobusów, busów, a scieżki rowerowe? Samochodów będzie coraz więcej i wycinka drzew nie rozwiąże problemu bo problemem jest to (o czym Pan doskonale wie) że samochody osobowe statystycznie generują najwięcej wypadków komunikacyjnych. Pozdrawiam 23:19, 04.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

AlfAlf

10 3

Czytając niektóre komentarze zastanawiam się czy w zakładzie zamkniętym w świeciu założyli darmowe WiFi... a tak na poważnie to mam nadzieję, że w końcu się tych drzew przy drogach pozbędziemy bo jazda ciężarówką po niektórych drogach to przekleństwo.
Pozdrawiam 10:01, 06.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Świeciak 2Świeciak 2

13 2

Popieram, wyciąć drzewa przy drogach. Możesz jechać przepisowo, opona Ci pęknie, zwierzyna wypadnie zza drzewa i nie masz szans. Po to są lasy i parki aby tam rosły a nie, demonstrować bo parę drzewek trzeba wyciąć. Dla mnie to ludzkie życie jest najważniejsze a nie drzewo ale jak widać nie wszyscy tak myślą. Zazwyczaj wypowiadają się osoby które nie kierują pojazdami i im drzewa nie przeszkadzają. 11:24, 07.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RozbawionyRozbawiony

1 7

Hehe " Niebezpieczne drzewa" A Ja mam pytanie, jak odróżnić niebezpieczne drzewa od tych bezpiecznych? A czy ktoś kiedyś Panu uświadomil po co te drzewa są przy drogach? O matko poziom Ariela szok!!!!! 19:32, 10.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObserwatorObserwator

3 5

No... to chyba wszystko zostało już powiedziane i napisane. W związku z tym Panie Bocian " PANU JUŻ PODZIĘKUJEMY". Pisanie felietonów powinno być zaszczytem a nie - jak u Pana- wygłupem. 16:51, 14.05.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZdruzgotanyZdruzgotany

4 5

Zabierzcie temu człowiekowi klawiaturę. Co wywód, to większe farmazony. Kto pozwala na publikowanie takich bzdur????? Czy w redakcji nie ma nikogo kto umiałby napisać sensowny felieton??? Musicie się posiłkować ludźmi klasy pana Bociana? Litości!!! 12:32, 15.05.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Robert BocianRobert Bocian

2 0

Zawsze może Pan mi odpowiedzieć kontr-felietonem. Polecam, klawiatura nie boli... ale faktycznie wymaga sporo czasu :( 14:20, 20.05.2018


JAJA

0 1

Powinny też zniknąć przydrożne rowy, wiadukty i barierki.
14:10, 23.06.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

wwwwww

0 0

Jak u Kononowicza... żeby "niczego nie było" 14:09, 26.06.2018


REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma GEDEON MEDIA Krzysztof Nowicki, 86-105 Świecie, ul. Krausego 4/17, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez GEDEON MEDIA Krzysztof Nowicki, 86-105 Świecie, ul. Krausego 4/17 i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© swiecie24.pl | Prawa zastrzeżone