Zamknij

Metody rekrutacji i selekcji pracowników, czyli jak wybrać idealnego kandydata

.art. sponsorowany + 21:21, 18.12.2023 Aktualizacja: 21:21, 18.12.2023

Kapitał ludzki o odpowiednich kompetencjach to podstawa funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Rekrutacja może jednak być wymagającym i czasochłonnym procesem – przed szukaniem kandydatów warto dowiedzieć się więcej na temat metod rekrutacji i selekcji.

 

Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna

Procesy rekrutacyjne można podzielić na różne sposoby. Często możemy spotkać się np. z rozróżnieniem pomiędzy rekrutacją wewnętrzną a zewnętrzną. Choć cel obydwóch z tych działań jest taki sam, ich przebieg wygląda zupełnie inaczej.

W pierwszym przypadku firma bierze pod uwagę kandydatów, którzy już są zatrudnieni w strukturach organizacji – ma to miejsce np. w przypadku odejścia osób pracujących wcześniej na innych, często wyższych pozycjach. Z uwagi na fakt, że przedsiębiorstwo ma już dostęp do najważniejszych informacji dotyczących pracownika, a kandydat zna organizację od środka, proces ten jest z reguły dość szybki. Druga opcja, rekrutacja zewnętrzna, skupia się natomiast na pozyskaniu osób spoza firmy. Jest to rozwiązanie stosowane głównie przy rozszerzaniu zespołów lub budowaniu nowych działów. Zatrudnienie pracownika wymaga w tym przypadku przejścia przez cały proces – od skontaktowania się z kandydatem, przez pozyskanie dokumentów, aż po przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych.

Metody rekrutacji pracowników: ogłoszenia, kanały firmy, współpraca z agencją

O ile rekrutacja wewnętrzna zazwyczaj opiera się na przekazywaniu informacji w obrębie przedsiębiorstwa, o tyle rekrutacja zewnętrzna zawsze wymaga dodatkowych działań, które pozwolą dotrzeć do potencjalnych kandydatów. Najczęstszym, podstawowym sposobem jest umieszczanie ogłoszeń o pracę – aktualnie w tym celu wykorzystuje się przeważnie specjalne portale łączące kandydatów z pracodawcami. Największą zaletą tej metody jest możliwość dotarcia do sporej grupy odbiorców, co zwiększa szansę na znalezienie pracownika pasującego do profilu, ale jednocześnie sprawia, że może to być czasochłonny proces.

Alternatywnym sposobem jest udostępnianie informacji o rekrutacji w kanałach firmy – np. na stronie internetowej lub na profilach w mediach społecznościowych. Proces ten opiera się na założeniu, że kandydaci pasujący do wymagań będą sami przesyłać zgłoszenia do przedsiębiorstwa. W tym przypadku znalezienie odpowiedniego pracownika może trwać nieco dłużej, przez co jest to metoda zalecana zwłaszcza wtedy, gdy firma nie prowadzi aktywnej rekrutacji.

Ostatnią opcją jest współpraca z agencją rekrutacyjną. Wsparcie zewnętrznej firmy znacznie usprawnia cały proces, co pozwala przedsiębiorcom w pełni skupić się na rozwoju swojego biznesu. Stawiając na doświadczonych, wykwalifikowanych partnerów, można ponadto liczyć na wysoką skuteczność i profesjonalne podejście do rekrutacji.

Specjalistyczna rekrutacja z HRK

Wybór agencji rekrutacyjnej powinien zależeć przede wszystkim od potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli dana firma poszukuje kandydatów na stanowiska specjalistyczne, najlepszym wyborem będzie profesjonalna agencja z doświadczeniem w konkretnym obszarze. Wśród przykładów z polskiego rynku można wskazać firmę HRK -https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/metody-rekrutacji-i-selekcji-pracownikow-jak-wybrac-najlepszego-kandydata, której struktury obejmują kilka zespołów zajmujących się poszczególnymi branżami.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%