Gry hazardowe należą do usług, których reklamowanie w Polsce podlega bardzo dużym ograniczeniom. Regulacje w tym zakresie wynikają z potrzeby ochrony nieletnich przed zgubnymi skutkami ruletki, automatów czy blackjacka – tak przynajmniej tłumaczy to ustawodawca.
Zakaz reklamy usług hazardowych nie jest jednak odosobniony w Unii Europejskiej i praktycznie wszystkie znane nam kraje wprowadziły jakieś ograniczenia w tym zakresie. W tym tekście pochylimy się bliżej nad tym zagadnieniem. Postaramy się przybliżyć w skrócie najważniejsze akty prawne regulujące kwestie reklamy usług hazardowych. Oddzielnie przeanalizujemy też zakłady bukmacherskie i kasyna – okazuje się bowiem, że oba te obszary są nad Wisłą odmiennie regulowane.
Zgodnie z ustawą z 2009 roku dot. gier hazardowych, w Polsce istnieje zakaz reklamowania i promocji gier, takich jak ruletka, kości, karty, zakłady wzajemne i automaty. Jednakże istnieją pewne wyjątki od tego zakazu, które obejmują zakłady wzajemne działające zgodnie z przepisami pod warunkiem. Muszą one jednak posiadać ważne polskie zezwolenie na ich oferowanie, w tym przez internet.
Definicja reklamy hazardu jest szczegółowo określona w w/w ustawie. Obejmuje ona "publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych i innych oznaczeń związanych z grami hazardowymi lub firmami organizującymi takie gry". W skrócie oznacza to, że nie można reklamować gier hazardowych w sposób jawny. Promocja z kolei obejmuje nakłanianie do korzystania z gier hazardowych, czy też przekonywanie o korzyściach płynących z tych gier lub namawianie ich do odwiedzania miejsc, gdzie odbywają się gry hazardowe.
Wszystko to ma na celu kontrolę i ograniczenie wpływu reklam hazardu na potencjalnych graczy oraz ochronę przed ryzykiem nadmiernego hazardu, szczególnie w przypadku osób młodych i podatnych na wpływ reklam.
W jaki sposób ograniczenia dotyczące reklamy gier hazardowych wpływają na operatorów zakładów sportowych? W tym sektorze panuje zgoda, że zakaz nie jest zbyt restrykcyjny. Jak już wspominaliśmy, bukmacherzy mogą dość swobodnie reklamować swoje usługi. Wiele domów bukmacherskich jest obecnych w telewizji, radiu i w prasie za sprawą szeroko zakrojonych kampanii reklamowych.
Obecnie zarówno więksi operatorzy (Fortuna, STS) jak i mniejsi (Superbet, GO+Bet) bez większych ograniczeń mogą promować swoje produkty i informować o bonusach. Trudno w tym miejscu nie wspomnieć o mariażu sportu i branży zakładów wzajemnych. Większośc buków to sponsorzy tytularni lub strategiczni różnych lig, od piłki nożnej, poprzez żużel, na siatkówce skończywszy.
W przypadku kasyn online sprawa się komplikuje. Na mocy obowiązujących przepisów w Polsce legalnie działa tylko jedno kasyno online na prawdziwe pieniądze, a mianowicie Total Casino. Ponieważ Ministerstwo finansów nie udzieliło dodatkowych licencji, przepisy ustawy mówiące o reklamie gier hazardowych online dotyczą tylko i wyłącznie jednej marki.
Nie oznacza to jednak, że zagraniczne kasyna dla polskich graczy mają związane ręce – wręcz przeciwnie. W sieci królują strony zajmujące się marketingiem afiliacyjnym i kasyna zamiast inwestować w reklamy, które są prawnie zakazane, dzielą się przychodami z zewnętrznymi marketingowcami, płacąc im od "nagonionego" klienta.
Marki hazardowe w Polsce i na świecie od lat zmagają się z restrykcjami w zakresie reklamy. Powoduje to, że działy marketingu dwoją się i troją, aby komunikować swoje usługi w alternatywny sposób. Oto kilka z nich:
Wykorzystanie influencerów: Kasyna online często współpracują z influencerami, którzy promują ich usługi na platformach społecznościowych.
Kreacja treści związanych z hazardem: Operatorzy współtworzą treści o tematyce hazardowej, takie jak artykuły, blogi, filmy instruktażowe i podcasty.
Promocje bezpośrednie: Właściciele kasyn internetowych regularnie korzystają z promocji i bonusów, aby przyciągnąć nowych graczy.
Ochrona konsumentów przed hazardem stanowi kluczowy cel regulacji w obszarze gier hazardowych. Restrykcje mają ograniczyć ryzyko uzależnień wśród typerów i graczy. W ramach ochrony konsumentów operatorzy mają obowiązek podejmowania działań na rzecz odpowiedzialnego hazardu na przykład poprzez dostarczanie narzędzi i zasobów, które pomogą graczom kontrolować grę.
Obecnie kasyna online umożliwiają graczom zarządzanie limitami depozytów, ustawienie limitów czasowych i dokonanie samowykluczenia. To pomaga graczom kontrolować swoje wydatki i czas spędzany na grach. Operatorzy zamieszczają informacje na temat odpowiedzialnego hazardu i oferują wsparcie dla graczy, którzy mają problemy z uzależnieniem od hazardu. Mogą to być programy terapeutyczne, wsparcie psychologiczne lub kontakt z organizacjami zajmującymi się uzależnieniem od hazardu.
Ograniczenia w zakresie reklamy hazardu w Polsce pomagają w ochronie konsumentów przed ryzykiem. Działają one jako bariera ochronna, która zmniejsza narażenie osób wrażliwych, w tym nieletnich, na agresywne i nieodpowiednie praktyki marketingowe, które mogą prowadzić do uzależnienia. Nic nie wskazuje, aby w najbliższym czasie coś miało się w tej materii zmienić.